Spektrum Autyzmu

Zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD) to złożone zaburzenie neurorozwojowe, które objawia się w dzieciństwie i trwa przez całe życie. Charakteryzuje się trudnościami w komunikacji społecznej oraz powtarzalnymi zachowaniami i ograniczonymi zainteresowaniami.

W ostatnich latach zmienił się sposób diagnozowania autyzmu. W 2013 roku w DSM-5 zrezygnowano z podziału na różne diagnozy, takie jak autyzm dziecięcy czy zespół Aspergera. Teraz wszystkie te przypadki określa się jako zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD). Podobnie w ICD-11 – tam także wprowadzono jedną wspólną kategorię, podkreślającą, że autyzm ma różne stopnie nasilenia i może wyglądać inaczej u każdego dziecka.

Jak wygląda autyzm u dzieci?

Objawy ASD mogą różnić się pod względem nasilenia i tego, jak się przejawiają, ale zazwyczaj dotyczą dwóch głównych obszarów:

  1. Trudności w komunikacji społecznej

    • Dziecko może mieć problemy z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji rówieśniczych.
    • Unika kontaktu wzrokowego.
    • Może nie dzielić się spontanicznie swoimi radościami czy zainteresowaniami.
    • Ma ograniczoną mimikę i gestykulację.
  2. Powtarzalne zachowania i ograniczone zainteresowania

    • Wykonywanie tych samych czynności w określony sposób (np. chodzenie zawsze tą samą trasą).
    • Silne przywiązanie do nietypowych przedmiotów lub tematów.
    • Powtarzalne ruchy, jak machanie rękami, kręcenie się w kółko.
    • Nadwrażliwość na dźwięki, światło, tekstury albo odwrotnie – brak reakcji na niektóre bodźce.

Objawy mogą być różne w zależności od wieku i stopnia funkcjonowania dziecka. U dziewczynek autyzm często wygląda inaczej – mogą bardziej się dostosowywać, naśladować innych i być diagnozowane później niż chłopcy.

Skąd się bierze autyzm?

Autyzm ma wiele przyczyn i do tej pory nie znaleziono jednego konkretnego czynnika, który by go powodował. Wiadomo jednak, że:

  • Geny mają ogromne znaczenie – jeśli jedno dziecko w rodzinie ma ASD, ryzyko u jego rodzeństwa jest wyższe.
  • Czynniki środowiskowe mogą odgrywać rolę – np. zaawansowany wiek rodziców, komplikacje w ciąży czy narażenie na pewne toksyny mogą zwiększać ryzyko.

Dlaczego dzieci z autyzmem zachowują się inaczej?

Mózgi osób z ASD działają inaczej. Badania pokazują, że niektóre obszary mózgu pracują u nich w odmienny sposób – zwłaszcza te odpowiedzialne za przetwarzanie bodźców, emocji i interakcji społecznych.

To dlatego dzieci z ASD mogą mieć trudności z rozumieniem emocji innych osób, mogą łatwo się przebodźcować albo odwrotnie – nie reagować na rzeczy, które dla innych są oczywiste.

Jak pomóc rodzicom dzieci z ASD?

Rodzice dzieci z autyzmem często czują się zagubieni i przytłoczeni. Dlatego tak ważne jest, aby mieli dostęp do rzetelnej wiedzy i wsparcia.

Psychoedukacja dla rodziców powinna obejmować:

  1. Zrozumienie autyzmu

    • Rodzice powinni wiedzieć, czym jest autyzm, jakie są jego objawy i jak przebiega.
    • Ważne jest, aby uświadomić sobie, że autyzm to nie choroba, którą można „wyleczyć”, ale sposób funkcjonowania, który wymaga odpowiedniego wsparcia.
  2. Strategie komunikacyjne

    • Prosty, jasny język.
    • Korzystanie z obrazków, gestów i wizualnych wskazówek.
    • Wykorzystanie metod wspomagających, np. komunikacji alternatywnej (AAC).
  3. Techniki behawioralne

    • Wprowadzenie przewidywalnych schematów dnia.
    • Nagradzanie pozytywnych zachowań.
    • Unikanie przeciążenia sensorycznego (np. stosowanie słuchawek wygłuszających w hałaśliwym otoczeniu).
  4. Współpraca z terapeutami

    • Warto korzystać ze wsparcia psychologów, terapeutów integracji sensorycznej, logopedów.
    • Niektóre dzieci dobrze reagują na terapię behawioralną (np. ABA), inne na terapię relacyjną (np. metoda Floortime).
  5. Wsparcie emocjonalne dla rodziców

    • Udział w grupach wsparcia.
    • Dbanie o swój dobrostan psychiczny – odpoczynek i chwile dla siebie też są ważne!

Każde dziecko z ASD jest inne, więc nie ma jednej metody, która sprawdzi się u wszystkich. Kluczowe jest indywidualne podejście, akceptacja i cierpliwość.

Bibliografia

  1. Attwood, T. (2019). Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Wydawnictwo Harmonia.
  2. Pisula, E. (2016). Autyzm u dzieci. Diagnostyka, terapia, rodzina. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  3. Dawson, G., & Guiney, L. (2020). Autyzm. Jak pomóc rodzinie i dziecku. Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  4. Winczura, B. (2021). Dziecko z autyzmem w szkole i przedszkolu. Oficyna Wydawnicza Impuls.